Bestemming berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Mervin en Carmen - WaarBenJij.nu Bestemming berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Mervin en Carmen - WaarBenJij.nu

Bestemming berlijn

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Mervin en Carmen

15 Juli 2017 | Duitsland, Berlijn

Na een kort nachtje van de zenuwen ( om half 6 ging de wekker) het inpakken van de auto en navigatie en dashcam installeren konden we dan eindelijk donderdag 13 juli om 7 uur vertrekken. Ik reed het eerste stuk omdat Mervin nogal moeite heeft met opstaan en zeker zo vroeg. Binnen het uur waren we de grens over en zaten we al in Duitsland en konden we iets meer gas geven. Na een paar keer stoppen om te wisselen van bestuurder, wc-bezoek, eten en drinken waren we na een paar files 9 uur op onze laatste tussenstop om een milieu sticker te kopen voor de stad Berlijn. Die sticker heb je nodig om in de stad te mogen rijden, heb je die niet riskeer je bekeuring van 80 euro en das best veel voor een budget Roadtrip. Daarna konden we eindelijk doorrijden in de grote drukke stad om vervolgens om 5 uur smiddags bij ons hostel aan te komen. Dit was vroeger een worstjesfabriek en nu kun je er dus slapen.
Na het uitladen van de spullen, een rondleiding door het hostel en een paar welkomstdrankjes (BIER) zijn we wat rond gelopen om een restaurant te zoeken want je moet natuurlijk ook goed eten. We kwamen uit bij een Griek een paar 100 meter verderop, na het kijken van de menukaart leek het ons wel lekker en gingen we naar binnen. Het was er helemaal niet druk maar het was natuurlijk ook doordeweeks (zo dachten wij). We bestelden ons eten in ons beste Duits en we begonnen met salade die was wèl lekker... Maar toen kwam het hoofdgerecht, Mervin had gyros met friet en ik had zalmfilet met rijst. Echt alles wat je maar kon bedenken wat er vies aan kon zijn was dus ook zo. De gyros was koud, heel erg droog en de saus stonk heel erg! De friet was superzout en hard gebakken. De rijst van mij was zout en plakte aan elkaar en in de zalmfilet zaten nog heel veel graatjes. Dus na 3 happen hebben we betaald en snel maken dat we uit die ballentent wegkwamen. Natuurlijk hadden we daarna geen honger meer ondanks de lange dag en zijn we naar ons hostel gegaan om rustig te zitten en te praten met de leuke mensen die hier ook op vakantie zijn en natuurlijk de mensen die hier werken. Wat een geweldige sfeer hangt hier, iedereen is supervriendelijk en gaat heel gemoedelijk met elkaar om. Zo laad iemand bv zijn telefoon op in de gezamenlijke ruimte om vervolgens te gaan douchen. Je hebt een koelkast waar iedereen zijn of haar spullen in kan zetten (plak wel even een sticker met je naam erop dan blijft de rest er vanaf). Je hebt hier veel verschillende nationaliteiten zoals Canadees, Braziliaans, Zuid-Afrikaans, Frans en natuurlijk Duits.
Na zon lange dag waren we best wel moe en zijn we op tijd gaan slapen omdat we de volgende dag een wandeltocht door Berlijn hadden gepland van 11 km.
Die dag stonden we om 9 uur op even douchen en op pad, eerst een vers broodje halen om vervolgens in de tram te stappen richting centrum naar ons beginpunt van de route die we uit een reisgids hadden. We begonnen bij de Berlijnse muur en de route ging 11 km kriskras door de stad. Het verschil is hier zo groot, het ene moment sta je in de drukte van het winkelcentrum, dan ga je naar een of ander donker steegje (gelukkig was het overdag) waar je niemand ziet om vervolgens bij een grote kerk de Berliner Dom uit te komen. Aan het einde van de route bij de Brandenburger Toren hadden we afgesproken met Brent, de neef van Mervin, die hier in Berlijn woont en werkt. Hij nam ons mee naar een restaurant waar we schnitzel hebben gegeten, die was gelukkig wel lekker, om ons daarna het nachtleven te laten zien. Dit was heel erg goed bevallen en de volgende ochtend om 6 uur rolden we ons bedje in zodat Mervin wakker kon worden met op allebei zijn voeten een hele grote blaar.
Vandaag hebben we het rustig aan gedaan en zijn we in ons hostel gebleven omdat we een hele zware dag en nacht achter de rug hadden. We gaan zo meteen nog eten bij een Italiaans restaurant (even de goeie recensies lezen op internet) om daarna weer even wat te hangen met de leuke mensen hier en daarna te gaan slapen want we rijden morgen door naar Krakau, Polen en dat is ook een rit van 6-7 uur.
Auf wiedersehen! Tschüss!

• 15 Juli 2017 - 22:26

Jan:

Ga zo door

• 16 Juli 2017 - 13:29

Petrie Van Den Brand:

Leuk dat jullie het naar je het naar je zin hebben. Even een ttip. Als een restaurant in een grote stad op etenstijd niet vol zit . Ga daar dan niet naar toe. Kijk waar de lokale mensen eten.Dan is het voor het algemeen wel goed. Dat geld eigenlijk voor alle landen. Ik ga jullie volgen en als jullie wat tips willen dan proberen ons sil en ik die te beantwoorden. Veel plezier groetjes petrie.

• 16 Juli 2017 - 21:49

Hanneke:

Leuk om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben! Veel plezier en geniet ervan :)