Bestemming Krakau Polen - Reisverslag uit Krakau, Polen van Mervin en Carmen - WaarBenJij.nu Bestemming Krakau Polen - Reisverslag uit Krakau, Polen van Mervin en Carmen - WaarBenJij.nu

Bestemming Krakau Polen

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Mervin en Carmen

18 Juli 2017 | Polen, Krakau

Hoi allemaal
Na ons etentje bij de Italiaan in Berlijn en een goede nacht slapen zijn wij smorgens rond 10 uur vertrokken naar Krakau in Polen. De schrik van de weg zat er goed in, want bij ons in Nederland rijden ze met drank op en rijden ze als gekken. Of ze hier ook met drank op rijden weten we niet maar het zijn in hun thuisland nog asocialere bestuurders dan bij ons.
We waren na ongeveer 70 kilometer de grens over van Duitsland en Polen en we kwamen meteen op een vreselijke weg. Alleen maar gaten en scheuren en hobbels. Het is net alsof je met 70 (want je mag niet harder) over een weg met kinderkopjes rijd. Er staat een bord langs de weg met een heuveltje eronder staat 15km dus wij dachten oh... dat is maar een klein stukje. Staat er na 15km weer hetzelfde bord en dat bleef zo maar doorgaan de volgende 125 kilometer. Eindelijk waren we van die vreselijke weg af en reden we op de goede vlakke snelweg. Daar rijden ze helmaal als idioten, de maximum snelheid is daar 140 en omdat je toch wel een beetje met het verkeer mee moet reden we 130. Als je met 130 rechts rijd komen ze je met 180 voorbij gevlogen en als je een vrachtwagen in wil halen word je bijna van de weg gedrukt. Gelukkig kwamen we heel aan in ons hostel waar we de auto recht voor de deur mochten zetten, dus we hebben de wielklem (nog) niet nodig gehad.
De sfeer is hetzelfde heel gemoedelijk en vriendelijke mensen. Ook weer verschillende nationaliteiten.
Na het uitladen van de spullen en wat drinken zijn we door de stad gaan wandelen om een goed restaurant te zoeken. We kwamen uit bij een steakhouse waar het heel druk was dus we dachten aan de tip van Petrie dst het daar dan goed was. Mervin had een biefstuk op en ik spareribs. Ook die waren weer heel erg lekker. Toen zijn we terug gegaan naar ons hostel om even rustig te zitten en op tijd gaan slapen omdat we er ook weer een lange rit op hadden zitten die dag. De volgende dag geen haast en zijn we op ons gemak door de stad gaan wandelen, eerst door de joodse wijk en toen door het centrum van Krakau en langs het water met kasteel waar je een heel mooi uitzicht hebt over de stad. Daarna weer lekker eten (natuurlijk) bij de Mexicaan burritos en tacos om daarna in ons hostel te gaan zitten en hebben we een Zweedse jongen leren kennen die net als ons ook op roadtrip was maar dan met zijn motor. Ook hebben we een potje gepokerd maar hij kon er niks van. Gelukkig speelden we voor de lol en niet voor geld anders had hij zijn vakantie af moeten breken.
Daarna op tijd naar bed want we moesten vroeg op (half 7) om met de bus naar Auswitz te gaan. Dat was nog zo'n 1,5 uur rijden.
We hadden hier natuurlijk al heel veel over gehoord en gelezen, maar als je er zelf staat en met je eigen ogen ziet is het nog heftiger en indrukwekkender als dat je leest en plaatjes kijkt. Je ziet de leefomstandigheden (voor hoever dat je dat zo kunt noemen) van die mensen en de gruwelijke dingen die ze mee hebben moeten maken. Je ziet gangen vol met foto's van mensen die gevangen zijn genomen om daar te moeten werken in hele slechte omstandigheden. Als je weigerde werd je vermoord...
Nadat we daar rond hadden gelopen gingen we naar Birkenau, het vernietigingskamp zo'n 3 kilometer verderop waar de gaskamers en verbrandingsovens waren. Hier zijn ongeveer 1.1 miljoen mensen vermoord, mannen vrouwen en ook kinderen merendeel van joodse afkomst. Dit was heel heftig om te zien allemaal en heeft veel indruk op ons gemaakt.
Daarna weer 1.5 terug in de bus naar Krakau om uit te rusten van de vele indrukken die we die dag hadden gezien.
's Avonds weer de stad in om te gaan eten bij een Argentijns restaurant op het plein waar vele oude gebouwen stonden en die als het donker was, heel mooi verlicht waren. Nog even een cocktail als afsluiter van Polen om daarna lekker te gaan slapen en de volgende dag weer te vertrekken naar Wenen.

Pożegnanie

• 20 Juli 2017 - 16:37

Petrie Van Den Brand:

Ik weet niet of je nog in polen bent. Als je van zuurkool houdt. Dan moet je echt een keer naar een pools tentje gaan en bygos bestellen. Dat is lekker zuurkool met heel veel vlees gaargekookt. Zoals je weet hebben wij poolse vrienden, en die maken dat ook altijd bij speciale gelegenheden. Heel veel plezier nogmaals en als je iets over wenen wil weten dan hoor ik het wel. Groetjes petrie.

• 26 Juli 2017 - 18:48

Mervin :

Ik had niet verwacht dat ik Krakau zo een mooie stad zou vinden. Het centrum is echt geweldig en zou hier zeker nog een keertje terug willen komen!