Bestemming Plitvice meren - Reisverslag uit Modruš, Kroatië van Mervin en Carmen - WaarBenJij.nu Bestemming Plitvice meren - Reisverslag uit Modruš, Kroatië van Mervin en Carmen - WaarBenJij.nu

Bestemming Plitvice meren

Door: Mervin

Blijf op de hoogte en volg Mervin en Carmen

21 Juli 2017 | Kroatië, Modruš

Hallo allemaal,

het is tijd om een verslag te schrijven van onze vierde bestemming, de Plitvice meren in Kroatië. We hadden al veel over deze bestemming gezien en gehoord maar nu we daar geweest zijn is een ding duidelijk geworden. Deze bestemming is een groot verslag waard! We hadden zoveel zin om naar Kroatië te reizen dat we samen hadden besloten om 6 uur op te staan en om 7 uur vanuit Wenen naar de Plitvice meren in Kroatië te rijden en gelukkig maar! Nadat we door het mooie Kroatië door de bergen met de auto zijn gereden kwamen we relatief op tijd bij de bestemming aan en konden we om 5 uur gelijk mee doen met een bergbeklimming (we zouden deze anders gemist hebben omdat we zo een strakke planning hebben). Zoals de meesten wel weten heb ik hoogtevrees maar op dat moment dacht ik daar op dat moment niet aan. Samen met een paar andere reizigers (een Belg en drie meiden uit de Verenigde Staten) gingen we de berg beklimmen. Wanneer je geen geoefende klimmer bent (zoals wij) is dat best zwaar. Het duurde ongeveer 2 uurtjes voordat we boven waren, tussentijds natuurlijk een paar keer stoppen om pauze te houden of te genieten van het mooie uitzicht. Aangekomen bij de top kwam ineens mijn hoogtevrees opzetten. Wanneer ik voor me keek kon ik zo de steile afgrond zien en we zaten op 1100 meter hoogte. Ondanks de hoogtevrees ben ik erg blij dat ik dit heb gedaan en Carmen ook. We hebben daar ongeveer 45 minuten gezeten en genoten van het uitzicht en de zonsondergang. Toen we daarna aankwamen bij ons hostel (ook weer een superhostel!) konden we lekker mee barbecuen. Nadat we wat hadden gepraat met andere reizigers zijn we gaan slapen, want de volgende dag zouden we heel vroeg op staan om het mooiste natuurpark van Europa te bezoeken, het nationale park van de Plitvice meren. De volgende dag om 7 uur 's ochtends waren we al in het park. Gelukkig was het nog lekker rustig en hadden we niet zoveel last van de drukte (in de middag werd het namelijk erg druk). Ik ben er nog steeds verbaasd over van wat ik daar heb gezien. Natuurlijk is dit ook persoonlijk, maar hoe die meren met elkaar in verbinding staan door die watervallen. Het lijkt niet echt, maar toch is het zo. Daarnaast schijnen er ook heel veel verschillende soorten planten en dieren te zitten. We hebben onder andere een kreeft, vissen en hagedissen gezien, maar verder niet veel dieren. De dieren blijven toch wel weg omdat er veel mensen naar dat park toe komen en die dieren weg blijven van mensen. Maar ook zonder het zien van deze dieren blijft dit park erg mooi. Voordat we het wisten hadden we al 10 uur rondgelopen in dit park en waren we zo moe dat we besloten om naar huis te gaan, Chili con carne te eten in het hostel, wat te drinken met de mensen daar en te gaan slapen. Want de volgende dag stond er namelijk weer iets op het programma waar we alle energie voor konden gebruiken: Kajakken. Deze afsluiter van de Plitvice meren was ook erg geslaagd. We hadden een actioncam meegenomen en zijn met een bootje over het wilde water tussen de mooie rotsen gaan kajakken. Daarnaast zijn we van rotsen met watervallen gesprongen, ook erg mooi en veel actie. In het hostel hebben we nog pasta op, nagenoten van deze geweldige dagen en een potje gepokerd met 4 Australiërs, een Ier, een Duitser en een Engelse. Hierna zouden we een paar dagen gaan uitrusten in Porec. Daar waren we toch wel blij mee.